Notícia

Itàlia prepara una reforma constitucional, les autonomies especials es posen en alerta

El govern de Renzi presenta un projecte per a recentralitzar competències de les regions amb estatut ordinari · Les cinc autonomies amb estatut especial recorden que a elles no se'ls pot retallar l'autogovern i reclamen la inclusió d'una "clàusula de salvaguarda" · El Vènet i la Llombardia demanen convertir-se en autonomies especials

La República Italiana s'encamina cap a una reforma profunda del seu títol V (relatiu a regions, províncies i municipis), i els governs de les cinc autonomies especials estan en situació d'alerta davant del temor que els canvis impliquin una retallada (present o futura) en les seves atribucions. I ho fan veient que, a les regions d'estatut ordinari (totes les que no tenen estatut especial), la reforma que impulsa el govern de Matteo Renzi els pretén treure algunes competències.

Els presidents de les cinc autonomies especials (Vall d'Aosta, Trentí-Tirol del Sud, Friül-Venècia Júlia, Sicília i Sardenya, vegeu mapa) coincideixen a recordar que les competències dels seus territoris (més grans que les de les regions d'estatut ordinari) estan garantides constitucionalment, que no es poden reformar sense el seu acord, i que això ha de continuar així. El president del Consell del Friül-Venècia Júlia, Franco Iacop, defensa que la modificació constitucional inclogui una "clàusula de salvaguarda" dels estatuts especials, una mena de blindatge legal que impedeixi buidatges competencials per la porta del darrere. Una posició que el Friül-Venècia Júlia ha acordat conjuntament amb el Trentí i el Tirol del Sud.

Una posició similar defensa el Consell de la Vall d'Aosta, que a més recorda la necessitat que els recursos econòmics assignats a cada territori tinguin en compte les diferents funcions i competències exercides pels seus governs. És a dir, que les autonomies especials -com ara- han de continuar disposant de més recursos que les regions amb estatut ordinari perquè han d'implementar més polítiques.

Escapar-se de l'estatut ordinari

Les regions d'estatut ordinari, d'acord amb la proposta de reforma del títol V, veuran reduïdes les seves atribucions. En concret, el govern de Renzi vol que una sèrie de competències actualment compartides entre l'estat central i les regions passin a ser competència exclusiva de Roma. Ras i curt, una recentralització de l'estat. Així, l'estat recuperarà la capacitat exclusiva per a legislar en matèries com coordinació de les finances públiques i tributs, universitats, normes generals sobre salut i seguretat al treball, i comerç amb l'exterior. Aquestes competències, fins al dia d'avui, són concurrents, és a dir, compartides entre l'estat central i les regions.

Veient que les coses van cap a la recentralització, diverses regions amb estatut ordinari intenten ser reconegudes com a autonomies especials. Un dels casos més clars és el del Vènet. El seu president, Luca Zaia, era ahir a Roma defensant que el Vènet esdevingui la sisena autonomia especial d'Itàlia, però no va obtenir cap resultat. D'aquí a dos mesos, el Consell del Vènet votarà sobre la convocatòria d'un referèndum consultiu sobre l'autonomia especial, i d'un altre sobre la independència.

Al Vènet no són els únics que volen l'autonomia especial. Fa pocs dies el president llombard, Roberto Maroni, deia que també volia fer un referèndum consultiu sobre l'estatut especial. D'acord amb el projecte de Maroni, la Llombardia hauria de quedar-se el 100% dels impostos recaptats al territori: "Una cosa no gaire diferent [d'esdevenir] el 29è estat d'Europa", deia Maroni.

Els estatuts especials es van preveure en el moment de la fundació de la República Italiana per tal de trobar un encaix diferenciat a territoris que, per motius lingüístics (Vall d'Aosta i Tirol del Sud, i més endavant, Friül-Venècia Júlia) o geogràfics (Sardenya i Sicília), mantenien diferències significatives amb la resta del territori estatal. Passades dècades d'ençà, el debat és si aquelles diferències continuen justificant que només aquells territoris puguin disposar d'autonomia especial, o bé si aquests estatus diferenciats també poden ser assumits per altres territoris.