Notícia

L'educació bilingüe podria millorar les condicions de vida de les minories ètniques del Vietnam

La preservació i la promoció de les llengües minoritzades són claus per al desenvolupament de les comunitats minoritàries, segons l'experta de les Nacions Unides Gay McDougall · Khmer krom, hmong, els pobles montagnards i altres minories ètniques es troben entre el sector més pobre i desprotegit de la població.

L'educació bilingüe no és només una mesura desitjable per la transmissió generacional de les llengües amenaçades, sinó que pot ser una eina fonamental per ajudar a les minories ètniques a sortir de la pobresa i accedir al desenvolupament econòmic. Aquesta és la principal conclusió presentada per l'experta en qüestions de minories de les Nacions Unides, Gay McDougall, després d'efectuar una missió al Vietnam per analitzar els progressos d'aquest país asiàtic.

McDougall, ha explicat que si be el Vietnam està fent progressos pel que fa al creixement econòmic i la reducció de la pobresa, les minories ètniques del país "continuen sent les més pobres d'entre els pobres". Per redreçar aquesta situació, l'enviada de l'ONU ha parlat d'una qüestió que no sempre es vol relacionar amb el desenvolupament: l'educació en la llengua pròpia de les comunitats.

"L'accés a una educació apropiada i de qualitat és per a les minories la porta d'entrada al desenvolupament i l'eradicació de la pobresa", ha dit McDougall després de la seva visita al país. Sense oblidar que, per descomptat, l'educació bilingüe és "essencial per a la preservació i promoció de cultures, llengües i identitats minoritàries".

McDougall assenyala al Vietnam una pauta que es reprodueix a molts d'altres Estats del planeta: el país ha viscut un període de "creixement econòmic" i "avenços cap al compliment dels Objectius del Mil·lenni", però encara queden "problemes persistents" per a molts dels membres de les comunitats minoritàries del Vietnam.

Per això, l'experta considera que l'educació bilingüe és una "alta prioritat" per a un país que està conformat per una gran majoria de viet o kihn -són l'ètnia més nombrosa, representen un 86% de la població- però on hi ha 53 grups minoritaris reconeguts oficialment. Entre aquests, s'hi compten els tay, thai, muong, khmer krom, hmong i tots aquells agrupats sota la denominació degar o montagnards. Els membres d'aquestes comunitats no tenen l'oportunitat d'escolaritzar-se amb la seva pròpia llengua, sinó que ho fan només amb vietnamita. Al costat del dret a una educació bilingüe, Gay McDougall ha mencionat també la necessitat de reconèixer el dret a la llibertat religiosa, d'associació i expressió, i el dret de participar plenament en la presa de decisions sobre les qüestions que afecten les comunitats minoritzades.

Imatge: Nens a una escola del Vietnam (Joeri Stegeman).

Més informació: