Notícia

Català i castellà, dominants als usos lingüístics dels escolars d'Andorra

Un estudi sociolingüístic conclou que la llengua pròpia del país es manté forta en l'ús escolar formal i informal, en la relació amb l'administració i en determinats usos de l'oci dels joves · El portuguès supera el francès com a tercera llengua més habitual · Set de cada deu alumnes manifesta un sentiment identitari andorrà

El català i el castellà són, de llarg, les dues llengües que més usen els escolars d'Andorra, segons un estudi elaborat el curs passat i presentat aquesta setmana. Preguntats sobre quina és la llengua d'ús habitual per part dels alumnes, el 21,8% van dir que eren tant el català com el castellà, mentre el el 21% van dir que només el català i el 10%, que sobretot el català.

El castellà, però, també es manté fort, perquè el 10% dels alumnes van declarar que només usaven aquest idioma, i un altre 8,9% van dir que sobretot parlaven en aquesta llengua. I encara un altre 8,5% van assegurar que combinaven el portuguès i el castellà.

Sumades aquestes dades i d'altres combinacions de llengües menys emprades, resulta que el 58% dels escolars usen habitualment el català, mentre que el 50% usen sovint el castellà. La xifra relativa al portuguès és del 16%, mentre que la del francès se situa al 7%.

L'estudi ha estat elaborat per la sociòloga Estel Margarit durant el 2012, per al qual ha enquestat 2.551 alumnes d'entre els 12 i els 16 anys d'edat. És la totalitat de la població escolar d'aquelles edats, excepte els alumnes del Col·legi del Pirineu (i per tant inclou els joves que tenen la nacionalitat andorrana i els que no la tenen, nascuts a Andorra o no).

Bilingüisme també amb els companys de classe

L'estudi també es fixa en la llengua que usen els alumnes per a parlar amb els seus companys de classe. També en aquest cas es detecta un ús extens del català i del castellà, però amb diferències notables depenent del sistema escolar. Així, a les escoles andorranes i congregacionals, els alumnes usen molt més el català que no pas el castellà per a parlar amb els companys. Per contra, a les escoles franceses i, sobretot, a les espanyoles, és el castellà la llengua que s'imposa.

Fora de l'escola, els alumnes diuen que fan servir català i castellà en nivells similars (al voltant del 70% en ambdós casos) per a parlar amb els amics i per a anar a les botigues. En canvi, per a relacionar-se amb l'administració, el català és de llarg la llengua preferida (95%, per un 21% que ho fa en castellà).

En el sector de l'oci, per contra, el domini del castellà és molt gran, sobretot als videojocs, al cinema o a les xarxes socials. El català obté resultats superiors al 50% només pel que fa al consum televisiu i al de llibres, diaris i revistes. No és cap sorpresa que la llengua que domina en l'oci musical (90%) sigui l'anglès.

Català i castellà, les llengües més sentides com a pròpies

L'informe de Margarit entra també a preguntar qüestions relacionades amb la identitat dels alumnes i la llengua. El 71% diuen que se senten el català com a llengua pròpia, xifra que és el 65% en el cas del castellà, el 24% del portuguès i el 20% del francès. Entre els alumnes de nacionalitat andorrana predomina més la consideració del català com a llengua pròpia, sigui exclusivament o sigui conjuntament amb més idiomes.

Pel que fa al sentiment identitari -i admetent respostes múltiples-, el 71% dels escolars enquestats van dir que se sentien andorrans, mentre que el 21% van declarar-se espanyols i el 17%, portuguesos. El sentiment català el van declarar el 14%, i el francès, el 6%. El 46% dels alumnes van dir que només se sentien andorrans. El sentiment d'andorranitat és especialment elevat entre els alumnes que tenen la nacionalitat andorrana o els que són nascuts a Catalunya (86% i 84%, respectivament).