Breu
Un informe de HRW alerta que la Xina està reduint encara més l’educació en tibetà
Les autoritats implementen un nou sistema en què el xinès és la llengua d’instrucció a primària
HRW admet que hi ha poca informació oficial disponible, però cita una sèrie d’entrevistes fetes el setembre de 2019 a pares i mares al nord del Tibet, segons les quals l’ensenyament en xinès es va introduir a les escoles dels seus infants el març de 2019. L’informe també cita un funcionari d’Educació de la Regió Autònoma del Tibet segons el qual s’espera que el govern ordeni la introducció de l’educació en xinès a totes les escoles de primària.
El document també explica que les autoritats tibetanes estan nomenant com més va més professorat xinès al Tibet. Aquests professionals no parlen tibetà, de forma que la llengua resta cada cop més bandejada.
Segons l’informe, diversos estudis fragmentaris permeten apuntar que les polítiques discriminatòries contra el tibetà, en marxa des de la dècada de 1960, estan conduint a una pèrdua de coneixement i capacitats en aquesta llengua per part de les generacions més joves de tibetans, especialment a les ciutats.
La Regió Autònoma del Tibet ocupa aproximadament la meitat del territori històric d’aquesta nació sense estat asiàtica. Malgrat el seu nom, les autoritats de la Regió Autònoma no gaudeixen pràcticament de cap marge d’autogovern respecte de l’Estat central ni del Partit Comunista.