Notícia
La llengua amaziga a Melilla tindrà una partida pròpia als pressupostos generals de l'Estat espanyol
Una esmena d'ERC-IU-ICV als pressupostos generals de l'Estat espanyol ha aconseguit que per primera vegada a la història s'atorgui una partida pressupostària, de 50.000 euros, a la promoció i la divulgació de l'amazic a Melilla, una ciutat nord-africana i d'administració espanyola, on més del 50% de la població parla la llengua berber. El diputat d'ERC, Joan Tardà, l'encarregat de defensar l'esmena, ha assegurat que la inclusió de la llengua als pressupostos "era una demanda històrica", i que el seu partit ha presentat fins a deu esmenes en aquest sentit des de l'any 2004, que fins ara no havien obtingut prou suport parlamentari.
L'esmena, que segons El Faro demanava una partida d'un milió d'euros, ha hagut de ser consensuada amb el PSOE, de manera que l'import ha caigut dràsticament. Tardà ha reconegut que la xifra és minsa, però ha destacat el valor simbòlic de l'acció, perquè "suposa situar l'amazic al mateix nivell que el català, el basc o el gallec" en tant que reconeix que la llengua és parlada per ciutadans de l'Estat espanyol.
L'esmena, inclosa a la secció d'educació dels pressupostos, parla simplement de "foment" de l'amazic. El ministre d'Educació espanyol, Ángel Gabilondo, s'ha apressat a aclarir que la partida no suposa la inclusió de la llengua africana al sistema educatiu, de manera que els melillencs no podran estudiar l'amazic, ni tan sols com a llengua optativa. Gabilondo ha dit que els recursos serviran per formar professorat en la llengua, amb l'objectiu principal de reduir el fracàs escolar, desproporcionadament alta entre la població amaziga de la ciutat autònoma.
Imatge: Vista general de Melilla (Paco Solís).
Més informació:
- El Faro: ERC logra que el tamazight cuente por primera vez con una partida en los PGE
- Melilla Hoy: El Ministerio de Educación no prevé hacer del tamazight "una lengua optativa"
- InfoMelilla.com: El ministro de Educación asegura que la promoción del Tamazight incluirá la formación de profesores, pero no su conversión en lengua optativa