Notícia

Un estudi alerta que l'analfabetisme afecta especialment a les minories

'Arreu del món, els infants que pertanyen a les minories sofreixen de manera desproporcionada un accés desigual a l'educació de qualitat', diu l'informe de Minority Rights Group i UNICEF · Entre d'altres mesures, el document recomana la incorporació de professors bilingües en les llengües indígenes.

El dret a l'educació de qualitat li és negat a uns 101 milions d'infants d'arreu del món, dels quals entre el 50 i el 70% pertanyen a comunitats minoritzades o pobles indígenes. És la xifra que revela l'informe anual de Minority Rights Group (MRG), elaborat conjuntament amb UNICEF, i que analitza l'estat de les minories arreu del món durant l'any 2008. El document alerta que aquestes poblacions són "sistemàticament excloses, discriminades o són massa pobres per permetre's una educació".

Els autors de l'informe asseguren que si no canvien les coses, els Objectius del Mil·lenni de l'ONU pel que fa a l'educació -aconseguir educació primària universal abans del 2015- no podran ser acomplerts. Per tal de redreçar la situació pel que fa a les minories, MRG ofereix diverses recomanacions, com ara construir més escoles a les comunitats rurals, potenciar la contractació de més professors que dominin les llengües minoritzades i l'abolició de la segregació a les aules.

Si bé la manca d'escolarització es produeix sobretot als països en vies de desenvolupament, són sobretot les minories les que en pateixen les conseqüències, de manera que, tal com explica Mark Lattimer, director executiu de MRG, no és només la manca de recursos la que limita el dret a l'educació, sinó "l'exclusió" de desenes de milions de nens per qüestions de raça o religió.

A banda de la marginació social i la pobresa dels indígenes, la manca d'educació limita el creixement dels Estats, sovint alimenta els conflictes interètnics i contribueix a eliminar cultures, llengües i modes de vida. Els responsables de l'informe posen els conflictes africans de Burundi, Ruanda i Sudan, com alguns exemples de com l'educació deficitària ha alimentat diverses guerrers durant els darrers anys. Dins dels discriminats, qui més pateix aquestes circumstàncies són les nenes nascudes en famílies pobres, a comunitats rurals indígenes.

Entre els exemples citats a l'informe, hi ha els kurds de Turquia, els mandeus de l'Iraq, els batwa dels Grans Llacs, els gitanos de Macedònia, els dalits de l'Índia o els colombians d'origen africà, a Colòmbia.

Pobles amenaçats
A més del monogràfic sobre educació, l'informe inclou un apartat titulat Pobles amenaçats, en el qual fa un llistat amb els vint Estats que posen en perill les seves comunitats minoritzades. Entre aquests hi destaquen Somàlia, Iraq, Sudan, Afganistan i Myanmar -els cinc primers-, però també d'altres com Pakistan, Israel, Chad, Sri Lanka i Nepal.

Més informació: